Miljøzonen
København

Miljøzone København

Vigtig!

København er en af ​​4 miljøzoner i Danmark: Aalborg, Aarhus, København, Odense

Miljøzonen er indført den:
01.09.2008

Miljøzonens type:
altid gyldig, 24 timer i døgnet, 365 dage om året

Område / omfang for miljøzonen:
Miljøzonen dækker generelt hele Københavns centrum samt Frederiksberg Kommune. For ikke at hindre den kommercielle trafik / færgetrafik fra og til København for meget, fører en transitrute fra Nordhavnen gennem miljøområdet,
som ikke er en del af zonen.

Bødestraf:
1700 €

Miljømærkat / registrering nødvendig?
ja, registrering Danmark

Berørte køretøjer og kørselsforbud:

Dieselkøretøjer: minibus (M2), bus (M3), varevogn (N1), lastbil (N2), tung lastbil (N3)

Små varevogne under 3,5 t skal have mindst en initial registrering fra 01.01.2007 (Euro 4).
Busser og lastbiler skal mindst have en første registrering fra 1. oktober 2009 (Euro 5).

Hvert køretøj fra ovenstående Datoen registreres automatisk, og sammenligningen foretages med køretøjets centrale register i det respektive land.
Hvis en lille varevogn er godkendt før 2007 eller en bus / lastbil inden oktober 2009 og har et tilsvarende finstøvpartikelfilter (PM), skal registreringen udføres manuelt.

Undtagelser:
Læge, handicappet køretøj, brandvæsen, ambulance, militær, klassisk bil ældre end 30 år, politi

København

Siden den 1. juli 2020 ethvert køretøj påvirket behov et gyldigt Danmark registrering at komme ind i miljøzonen. Ellers kan der forventes en bøde på op til 1.700 euro. EcoSticker var obligatorisk inden 1. juli 2020.

(ugyldig fra 1. juli 2020)

Start og slutning af miljøzoner er markeret med tegn. Dette viser en rød cirkel som et forbudsskilt med undtagelse af "miljøvenlige køretøjer". Ordet "miljøzone" er skrevet nedenfor. Indgangsskiltet viser ikke, hvem der måske kører eller ikke kører lige nu.

 


I vores Green-Zones App har vi vist et detaljeret kort over hver miljøzone. På denne måde kan du let genkende grænserne og undgå sanktioner.

Der er i alt 4 miljøzoner i Danmark: Aalborg, Aarhus, København, Odense


I vores Green-Zones App har vi samlet og tydeligt præsenteret alle europæiske miljøzoner.

Godt at vide...

Alle aktuelle kørselsforbud og anden information er tilgængelige i vores Green-Zones App.


Blog & nyheder

Dårlig luftkvalitet i EU - partikler dræber

Luftforurening er et alvorligt problem, som truer millioner af menneskers helbred i EU. Ifølge en ny undersøgelse fra Det Europæiske Miljøagentur dør næsten 240.000 europæere hvert år som følge af partikler, ozon og nitrogendioxid i luften. Disse alarmerende tal viser, at luftkvaliteten i Europa er langt fra de niveauer, som Verdenssundhedsorganisationen anbefaler.


Bruxelles udskyder dieselkørselsforbud med to år

Den planlagte indførelse af nye kørselsforbud for dieselbiler med Euro 5-motorer og benzinbiler med Euro 2-motorer er blevet udskudt til januar 2027. Tusindvis af køretøjer ville være blevet berørt af de oprindelige planer. Udskydelsen mødte modstand fra de grønne partier Ecolo, Groen og Défi, mens et flertal i parlamentet støttede udskydelsen.


Lavemissionszone 3 i Göteborg: Busser er undtaget

Indførelsen af lavemissionszoner er et meget omdiskuteret emne i Sverige, især indførelsen af lavemissionszone 3, som udelukker visse køretøjer fra visse dele af byen. I Göteborg og Stockholm har de politiske beslutningstagere forskellige opfattelser af, hvordan denne lavemissionszone skal implementeres. Mens Stockholm ønsker at inkludere alle køretøjer i lavemissionszonen, har Gøteborg besluttet at udelukke busser fra denne forordning.


ZFE i Lyon - frustrationen stiger, og håndværkerne når deres grænser

Emmanuel Cuet, en håndværker fra Lyon, står over for store udfordringer og frustrationer. Hans vrede fik yderligere næring, da han for nylig fik en bøde for ikke at overholde ZFE. Denne bøde er særlig hård for ham, da han i forvejen har mange vanskeligheder i sit erhverv. Som tømrer og låsesmed hos Ateliers Charignon i Couzon-au-Mont-d'Or føler han sig uretfærdigt behandlet og mener, at foranstaltningerne er for hurtige og utilstrækkelige.


Privilegier til elbiler for at øge efterspørgslen - en hjælp eller en hindring?

BMW's bestyrelsesmedlem for produktion Milan Nedeljkovic foreslog for nylig at favorisere elbiler i vejtrafikken for at øge efterspørgslen. Denne idé har tiltrukket både tilhængere og kritikere. Mens nogle ser det som et nødvendigt skridt i retning af at fremme elektromobilitet, advarer andre om mulige negative effekter på trafikken og ligebehandlingen af alle trafikanter.


Salzburg - Brintbusser i den lokale offentlige transport

Salzburg er på vej til at opleve en revolution inden for offentlig transport - indførelsen af brintbusser som en del af ZEMoS-projektet. Salzburg Transport Association og Salzburg AG undersøger effektiviteten af batterielektriske og brændselscelleelektriske teknologier for at finde den bedste løsning til emissionsfri mobilitet.


2025 - året for lavemissionszoner i Holland?

Indførelsen af nye lavemissionszoner i Holland skaber diskussion og usikkerhed blandt bilisterne. Næste år vil der blive indført 15 nye lavemissionszoner, men de vil i første omgang kun gælde for erhvervskøretøjer. Det betyder, at bilister ikke behøver at frygte nogen restriktioner, når de kører ind i disse zoner.