Miljøzonen er indført den:
01.09.2010
Miljøzonens type:
altid gyldig, 24 timer i døgnet, 365 dage om året
Område / omfang for miljøzonen:
De geografiske grænser for Odense-zonen er inden for Ringstraße 2 (Ring 2) af byen Odense. Derudover er Odins Bro's roterende bro, der løber gennem kanalen, er også inden for zonen.
Bødestraf:
1700 €
Miljømærkat / registrering nødvendig?
ja, registrering Danmark
Berørte køretøjer og kørselsforbud:
Dieselkøretøjer: minibus (M2), bus (M3), varevogn (N1), lastbil (N2), tung lastbil (N3)
Små varevogne under 3,5 t skal have mindst en initial registrering fra 01.01.2007 (Euro 4).
Busser og lastbiler skal mindst have en første registrering fra 1. oktober 2009 (Euro 5).
Hvert køretøj fra ovenstående Datoen registreres automatisk, og sammenligningen foretages med køretøjets centrale register i det respektive land.
Hvis en lille varevogn er godkendt før 2007 eller en bus / lastbil inden oktober 2009 og har et tilsvarende finstøvpartikelfilter (PM), skal registreringen udføres manuelt.
Undtagelser:
Læge, handicappet køretøj, brandvæsen, ambulance, militær, klassisk bil ældre end 30 år, politi
Odense
Har jeg brug for en miljømærkat eller registrering?
Siden den 1. juli 2020 ethvert køretøj påvirket behov et gyldigt Danmark registrering at komme ind i miljøzonen. Ellers kan der forventes en bøde på op til 1.700 euro. EcoSticker var obligatorisk inden 1. juli 2020.
Hvordan genkender jeg miljøzonen?
Start og slutning af miljøzoner er markeret med tegn. Dette viser en rød cirkel som et forbudsskilt med undtagelse af "miljøvenlige køretøjer". Ordet "miljøzone" er skrevet nedenfor. Indgangsskiltet viser ikke, hvem der måske kører eller ikke kører lige nu.
I vores Green-Zones App har vi vist et detaljeret kort over hver miljøzone. På denne måde kan du let genkende grænserne og undgå sanktioner.
Godt at vide...
Alle aktuelle kørselsforbud og anden information er tilgængelige i vores Green-Zones App.
Euro 7-emissionsstandard: Bliver Euro 6-køretøjer nu forbudt?
Euro 7-emissionsstandarden, der for nylig blev vedtaget af EU-parlamentet, er et tilsyneladende positivt skridt i retning af renere luft. Men ved nærmere eftersyn viser aftalen sig at være en vildledende illusion, der ikke tilbyder meget mere end den nuværende Euro 6-standard.
ACEEE-undersøgelse: Den mest miljøvenlige bil er ikke en elbil!
Elektromobilitet er en vigtig byggesten for mere bæredygtig mobilitet. Elbiler anses for at være betydeligt mere miljøvenlige end deres benzinslugende modstykker. Men det viser en nylig undersøgelse fra American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE): Elbiler er ikke altid den mest miljøvenlige løsning. I 2024 vil en plug-in hybrid, Toyota Prius Prime SE, toppe listen over de mest miljøvenlige biler. Det er på trods af, at elbiler følger på de næste fire pladser.