Miljøzonen er indført den:
01.09.2010
Miljøzonens type:
altid gyldig, 24 timer i døgnet, 365 dage om året
Område / omfang for miljøzonen:
De geografiske grænser for Odense-zonen er inden for Ringstraße 2 (Ring 2) af byen Odense. Derudover er Odins Bro's roterende bro, der løber gennem kanalen, er også inden for zonen.
Bødestraf:
1700 €
Miljømærkat / registrering nødvendig?
ja, registrering Danmark
Berørte køretøjer og kørselsforbud:
Dieselkøretøjer: minibus (M2), bus (M3), varevogn (N1), lastbil (N2), tung lastbil (N3)
Små varevogne under 3,5 t skal have mindst en initial registrering fra 01.01.2007 (Euro 4).
Busser og lastbiler skal mindst have en første registrering fra 1. oktober 2009 (Euro 5).
Hvert køretøj fra ovenstående Datoen registreres automatisk, og sammenligningen foretages med køretøjets centrale register i det respektive land.
Hvis en lille varevogn er godkendt før 2007 eller en bus / lastbil inden oktober 2009 og har et tilsvarende finstøvpartikelfilter (PM), skal registreringen udføres manuelt.
Undtagelser:
Læge, handicappet køretøj, brandvæsen, ambulance, militær, klassisk bil ældre end 30 år, politi
Odense
Har jeg brug for en miljømærkat eller registrering?
Siden den 1. juli 2020 ethvert køretøj påvirket behov et gyldigt Danmark registrering at komme ind i miljøzonen. Ellers kan der forventes en bøde på op til 1.700 euro. EcoSticker var obligatorisk inden 1. juli 2020.
Hvordan genkender jeg miljøzonen?
Start og slutning af miljøzoner er markeret med tegn. Dette viser en rød cirkel som et forbudsskilt med undtagelse af "miljøvenlige køretøjer". Ordet "miljøzone" er skrevet nedenfor. Indgangsskiltet viser ikke, hvem der måske kører eller ikke kører lige nu.
I vores Green-Zones App har vi vist et detaljeret kort over hver miljøzone. På denne måde kan du let genkende grænserne og undgå sanktioner.
Godt at vide...
Alle aktuelle kørselsforbud og anden information er tilgængelige i vores Green-Zones App.
Cykel i stedet for bil - Paris i forandring
En undersøgelse foretaget af en offentlig fond har vist, at mere end hver tiende rejse i Paris og omegn foregår på cykel. Det er en bemærkelsesværdig stigning i forhold til for 14 år siden, hvor mindre end en ud af tredive rejser blev foretaget på cykel. Paris ser ud til at have forsøgt at ændre sin transportpolitik i årevis. Med flere cykelstier og cykelbaner, færre parkeringspladser og højere parkeringsafgifter forsøger byen at fremme cyklismen og reducere biltrafikken. Men hvad betyder det for den eksisterende lavemissionszone?
Antiforureningszoner til klassiske biler?
Verden af klassiske biler er altid i bevægelse. På den ene side er der nostalgien og ønsket om at holde bilindustriens historie i live. På den anden side er der behovet for at tilpasse sig de konstant skiftende betingelser og regler for miljø og bæredygtighed. En nylig udvikling i denne sammenhæng er det nye mærke "Villes et villages d'accueil des véhicules d'époque", som blev lanceret af French Federation of Historic Vehicles (FFVE). Men hvad ligger der egentlig bag dette mærke, og hvad betyder det for miljøzonerne?